Exercitii de meditatie pentru depășirea depresiei – Eliberarea de nefericirea cronică

exercitii-de-meditatie-pentru-depasirea-depresiei_1_fullsizeMintea noastră este în continuă mișcare, în căutare de sensuri. Atașează interpretări, formează convingeri extrem de stabile. Necazul este că, adeseori, ne identificăm cu gândurile noastre, chiar și atunci când sunt interpretări neconforme cu relitatea. Simțim emoții și ne comportăm în funcție de cum vedem contextele prin care trecem. În cazul depresiei, în creier se formează o legătură între tristețe și gândurile negative. Legătura este atât de stabilă încât “chiar și tristețea trecătoare poate redeștepta în minte gânduri distructive.” Autorii arată că “La începutul stării depresive, reacționăm, de obicei din motive perfect explicabile, încercând să scăpăm de sentimentele noastre, reprimându-le sau făcând eforturi să nu ne mai gândim la ele. (…) Căutăm în minte soluție după soluție, și nu durează mult timp până începem să ne simțim rău, pentru că nu reușim să găsim ceva care să ne aline emoțiile dureroase prin care trecem. (…) trăim aproape cu totul în lumea gândurilor noastre. Începem să ne frământăm. Pierdem contactul cu realitatea, cu oamenii din jurul nostru, chiar si cu cei la care ținem cel mai mult si care țin mult la noi. Ne refuzăm darurile bogate ale vieții și plăcerile ei.”

În primul capitol al cărții, autorii prezintă modul în care se dezvoltă tulburarea depresivă, cum găndurile automate negative influentează comportamentul, emoțiile, felul in care percepem lumea și pe noi înșine. Din lista de gânduri automate negative a personelor aflate în depresie, iată câteva: “nimeni nu mă înțelege”, “nu mai suport”, “aș vrea pur si simplu să dispar”.

“Principala problemă a depresiei recurente și persistente nu este faptul că ne intristăm. Tristețea este o stare de spirit normală, care face parte din viața noastră. Nu e nici o atitudine realistă, nici de dorit, să ne închiupuim că putem sau ar trebui să scăpăm de ea. Adevărata problemă este ce se întâmplă în continuare – imediat după tristețe. Tristețea în sine nu constituie o problemă, ci felul în care mintea noastră reacționează la acestă stare.”

Tristețea este o emoție de acceptat, avem nevoie să învățăm că nu emoția în sine ne face rău, ci modul în care fiecare dintre noi reacționează la ea. Ca urmare a fugii de emoții negative, ajungem să devenim alergici la ele.

Programul pe care Williams, Teasdale, Segal și Zinn îl propun, ca remediu împotriva depresiei, pornește de la rezultatele bune pe care terapia cognitiv comportamentală le-a avut în tratarea depresiei, și integrează practica veche budista de prezență constientă.

Studiile arată că “cultivarea concentrării asupra prezentului te poate ajuta să te eliberezi de regrete, cât și de grijile în privința viitorului. În plus va crește flexibilitatea minții, în așa fel încât vei găsi noi opțiuni, cu clipă înainte să crezi că nu mai e nimic de făcut. Exersarea concentrării asupra prezentului poate împiedica apariția obișnuitului sentiment de nefericire pe care îl simțim cu toții când cădem în depresie. Acest fapt ne ajută să reluăm contactul cu toată seria de resurse interioare și exterioare, prin care putem să învățăm, să ne perfectionăm și să ne vindecăm, resurse pe care nu suntem conștienți că le avem.”

Cartea prezintă exerciții clare, bine structurate care au ca rezultat conștientizarea si asumarea emoțiilor noastre, a celor care ne plac și a celor care nu ne plac, a gândiurilor și a poveștii de viață pe care acestea le crează, exerciții de meditatie care ne ajută să rămânem ancorați în prezent.

Rezultatele programului pe care cei patru autori il propun sunt extrem de stabile, dar nu sunt imediate și așa cum ei ne previn – “te sfătuim să încerci să renunți la tentația pe care o avem cu toții de a forța lucrurile să meargă într-un anumit fel, în loc să ne străduim să le lăsăm așa cum sunt ele în fiecare clipă.”

Cartea ne invită, fie că suferim de depresie sau nu, într-o călătorie spre noi înșine, al cărei scop este acela de a ne tolera cu curaj și înțelepciune fiecare emoție, de a înțelege ca tristețea este parte din exeperința umană, de a găsi bogație in fiecare stare pe care o trăim.

Lectură plăcută tuturor!

Exercitii de meditatie pentru depăsirea depresiei- Eliberarea de nefercirea cronică –  Mark Williams, John Teasdale, Zindel Segal, Jon Kabat-Zinn, trad. Alexandru Macovescu, Editura Trei, 2013.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s