Imaginea corporală – sau despre cum ne percepem corpul

friendsNe străduim să ne concentrăm pe calitățile umane, ale noastre și ale celor din jur, dar în același timp nu ne putem opri să nu analizăm modul în care arătăm noi și cei cu care venim în contact. Aspectul nostru exterior nu ne este idiferent, cum nu ne este indiferent cum suntem văzuți și evaluați de  ceilalați. Cum ne simțim în corpul nostru, imaginea pe care ne-o formăm despre el influențează o întreagă serie de comportamente, emoții și cogniții, cu efecte importante asupra stării noastre generale de bine. Imaginea corporală este astfel o reprezentare mentală și se referă la modul în care ne percepem corpul, atât fizic, în spațiu, cât și cu referire la gândurile pe care le avem și cum vorbim despre corpul nostru, emoțiile pe care le simțim față de corpul nostru, cât de conectați sau deconectați suntem în ceea ce ne privește corpul, modul în care ceilalți ne văd și ne percep. Imaginea corporală poate fi pozitivă, ne simțim confortabil în propriul corp, acceptăm că normalitatea reprezintă o plajă largă, ne bucurăm de cum arată corpul nostru, suntem în contact cu el, atenți la semnalele pe care ni le transmite, nu ne petrecem timpul obsedati de diete, kilograme, centimetri sau calorii consumate.  Deasmenea o imagine corporală pozitivă presupune că aspectul exterior nu are nici o legătură cu valoarea noastră personală.

O imagine corporală negativă presupune o percepția negativă, distorsionată, cu privire la formele și dimensiunile pe care o persoană și le atribuie, se văd mai grase și cu forme neatrăgătoare, față de cum sunt în realitate. Studiile arată că 38% dintre femeile cu un indice de masa corporală normal si 32% dintre bărbați au o imagine corporală negativă. Aceste procente cresc odată cu cresterea indicelui de masa corporală. Imaginea corporală negativă este asociată cu tulburări de comportament alimentar (bulimie, anorexie, binge eating), stima de sine scăzută, depresie, anxietate, disfuncții sexuale. Deasemenea persoanele cu o imagine neagativă a propriului corp consideră că formele și aspectul lor exterior reprezintă un indicator important cu privire la valoarea lor personală, cel mai adesea își percep corpul ca pe un semn de eșec personal.

Studiile arată că pot fi evidențiate patru aspecte care influentează insatifacția cu privire la percepția propriului corp:

  • comparațiile sociale, respectiv persoanele care se compară și își compară corpul, în general cu altele mai atrăgătoare, sunt mai adesea nemulțumite de cum arată (Heinberg & Thompson, 1999)
  • influențele socioculturale, se referă la modul în care diversele medii influentează mesajele cu privire la normele unui corp atractiv. Studiile arată că există asocieri solide între tulburarile de comportament alimentar, o imagine corporală negativă și mesajele media promovate cu privire la cum trebuie sa arate un corp atrăgător, astât în ceea ce privește femeile, cât și bărbații. Un studiu realizat la Universitatea Stanford a arătat că 70% din participante au declarat că își percep negativ corpul după ce citesc reviste glossy pentru femei.
  • comentariile verbale negative din partea celor apropiati. Imaginea corporală poate fi influențată de apartenența la un cerc de prieteni sau de cunoscuți preocupați execesiv de aspectul corpului lor. Deasmenea, studii recente arată că persoanele  cu o imagine corporală negativă, desi în limita unui indice de masă corporală normal, cărora li s-au transmis mesaje negative cu privire la gruetatea lor din partea memebrilor familiei s-au îngrăsat în medie cu 2 kilograme intr-o perioadă de trei luni, spre deosebire de cele care au fost sustinute si au primit mesaje pozitive din partea membrilor familiei, care si-au păstrat greutatea sau chiar au slabit (Logel, 2014).
  • diverse etape de viață – pubertatea, sarcina, menopauza sau andropauza,

Ce putem face pentru avea o imagine corporală pozitivă? Iată câteva sugestii:

  1. Acceptati si bucurati-va de propria moștenire gentică.
  2. Fiți constient(ă) de calitățile dumneavoastră, fără legătură cu aspectul fizic.
  3. Înconjurați-vă de persoane cu obiceiuri alimentare sănatoase, cu o relatie bună cu corpul lor, care se bucură să facă mișcare.
  4. Faceti miscare regulat, după propriile puteri și învățați să vă bucurați de propriul corp.
  5. Invățați să opriți gândurile autocritice.
  6. Evitați să îi criticați pe ceilalți pentru cum aspectul fizic.
  7. Și nu în ultimul rând, învățați să va respectați corpul si să il tratati cu respect si înțelegere.

Bibliografie selectivă:

Loggel, C. (2014) A little acceptance is good for your health: Interpersonal messages and weight change over time, Personal Relationships, 21,  583–598.

Silverstein, B., Perdue, L., Peterson, B., & Kelly, E. (1986). The role of the mass media in promoting a thin standard of bodily attractiveness for women. Sex Roles, 14, 519–532.

Stice, E., & Shaw, H. (1994). Adverse effects of the media portrayed thin-ideal on women and linkages to bulimic symptomology. Journal of Social and Clinical Psychology, 13, 288–308.

Thompson, J. K., Heinberg, L. J., Altabe, M., & Tantleff-Dunn, S. (1999). Exacting beauty: theory, assessment, and treatment of body image disturbance.

Un gând despre ”Imaginea corporală – sau despre cum ne percepem corpul

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s